
•• Loppisfynd som blev insektsbad
- Krokus&Chili
- för 1 dag sedan
- 2 min läsning
Jag älskar att ge gamla loppisfynd nytt liv. Den här gången fick några udda skålar, ljusstakar och glaskulor flytta ut i trädgården och bli små insektsbad.
Med lite vatten och några stenar eller kulor får bin, fjärilar och andra pollinatörer en trygg plats att landa och dricka. Samtidigt blir det ett vackert inslag bland blommorna.
Det bästa är att inget behöver vara perfekt. Med fantasi och några loppisfynd kan man skapa något som både är dekorativt och uppskattat av trädgårdens minsta besökare.
Inlägget innehåller annonser

Var på en liten roadtrip med yngsta sonen och på hemvägen besökte vi ” Second Hand Hela Människan ”

Jag hittade lite smått och gott och en ledig kväll med fint väder innebar lite trädgårdspyssel.



Några fina skålar och ett par ljusstakar blev basen till kvällens pyssel.
Jag limmade fast ljusstakarna uppochned på skålarna.

Det ena vattenbadet ville jag ha lite högre så medan limmet torkade klippte jag en bambupinne i lagom längd. Alltid finns det någon fyrbent i närheten 💕.

Limmade fast bambupinnen på ljusstaken där stearinljuset egentligen ska vara. Perfekt storlek 👌🏻.!


Tror att det blå vattenbadet skulle bli snyggt med Klematisen Summer Snow med sina vita fina blommor men här har jag redan ett stort brickbord.



Älskar sten och vatten i trädgården.


Dvärgspirean blommar som intensivast under juli och kommer matcha det blåa perfekt!
Om skålen enbart fylls med vatten är risken stor att insekter som landar drunknar och för att förhindra det lägger jag antingen kulor eller stenar i botten.
Påsen med kulor är också ett loppisfynd.




Det andra vattenbadet får vara utan pinne eftersom det ska placeras i en grund zinkbalja med grusnejlika 🌸.

Det är nu ( slutet av juni ) som sommarblommorna reas ut i butikerna. De ser lite ledsna ut men brukar ta sig oförskämt bra med lite kärlek 💕.

Grusnejlikan är ettårig men den frösår sig villigt så oftast kommer den åter där den varit planterad tidigare.

En sten och några kulor håller förhoppningsvis insekterna vid liv.

Humlespa’t är officiellt öppnat 💕.





Kommentarer